2011-10-17

"Magi, folk och ande" Essay in Swedish

So this is an essay in Swedish that i made for a birthday present for my brother. Its not only a birthday present, its also simply an esay about magic, about MY magic. If thats how the cookie crumbles i will translate it, but that will take some time, since many of the concepts does not have known correlations in english, at least not known to me. So here it goes:

Förtext: Denna essä handlar om förbjuden kunskap. Det vill säga den handlar om sådan kunskap som normalt är förbjuden. Essän ligger på gränsen mellan vansinne, magi och vetenskap. Fortsätt läs på egen risk. Det är det bästa jag någonsin skrivit hittills. Den är polemisk, något aggressiv och humoristisk om man är lagd åt det hållet. Formateringen härmar pappersorginalet, och formateringen är troligen en stor del av hur den ska läsas. 


Essän är nedtecknat av den kropp som normalt knattrar på tangentbordet när den här bloggen skapas, men den är inte skriven av mig. Den är skriven av det tidlösa, det oändliga. Det finns inga stavfel i den, även om det verkar så. Dess språk går utanför det som normalt kallas "Svenska". För det mesta anser jag att alltsammans är totalt svammel, inte värt den minsta blick eller ansträngning.


Nu ska jag säga sanningen.
Nu ska jag säga sanningen som jag ser den.
Det här är inte mysigt, det här är fan inte trevligt
Det finns ingen jävla punchline, inget jävla
drama eller nån jävla kulturfluff.
Den här sanningen kommer inte från hjärtat, inte
från själen, och inte från hjärnan.
Den här sanningen är inte rolig, och inte till för
underhållning.
Den här sanningen är inte till för att du ska
kunna säga lustiga saker till dina kompisar
medan du fördummar och förstör världen.
Jag ska inte använda bökiga ord eller skit jag
hittat i nån dammig jävla bok, för sånt
är bara så jävla fjantigt.
Jag vill troligtvis att du slutar låtsas lyssna/
läsa nu! Vill du verkligen veta, så lyssna/läs,
men vet att det är stor risk för mordiskt
vansinne, som är permanent.
Jag känner människor som helt sluta fungera i
samhället när dom började lukta på magi.

_________________________________________

Magi är vansinne, all magi är vansinne, sinnesjukdom,
koko i pallet. Det är med andra ord nånting som
du definitivt inte ska ge dig in på om du vill
ha en familj, saker, pengar, ett hem, fysisk hälsa.
Ja om du vill kunna fungera som människa i
samhället ska du inte hålla på med magi, nånsin.

Ett annat ord för magi är fantasi, men det är
ett jävligt fjantigt ord, förresten både fantasi och
magi är jävligt dåliga, jävligt fjantiga ord.
Du tror kanske det är vifta med händerna och
mummla nå ord och hora ut sig till några
"makter" (Ordet "makter" är det även en cirkel runt.) <Författare: Okänd


Folk är inte till för nånting. Det är äckliga
svin och värdelösa översittare som tänker att
man kan använda folk. Människor är en yttepytte,
svinliten del av folk. Man kan säga att all magi
kommer från folk, eller nu skriver jag så i alla fall.
Folk
Folk är ett ganska bra, mycket gammalt ord från
före det rent sagt gick åt helvette. Vad menar
jag med ett bra ord? Vi tänker på samma sak när vi
hör eller läser det, det är till och med bara därför
jag skriver på svenska nu.

___________________________________________

Du vet när du var liten och du kände att det var
någon under sängen eller i garderoben, så hade
du rätt, det var någon där. Är inte det en
helt utflippad och totalt galen inställning? Ja, det är det,
helt rätt, jag sa ju det för fan.

Jag är helt värdelös på att skriva, och mycket sämre
talare. Nu har jag sagt det och du får tro mig
eller göra vad fan du vill.

Folk är inte personer. Du är inte en person, du är
inte en individ. Det där är 1800 tals svammel
Det vill säga i stort sett allt du vet är
troligen svammel. I stort sett allt du vet har
äckliga svin kokat ihop helt i onödan, för
egentligen tror du inte på det. Nåja hur som
helst, nu lyckades jag stapla veden så jag kan
se papperet hyfsat, var var jag? Just det, saker magi
inte är...

Magi är inte småborgerligt horeri eller nånting för
vänsteridioter, ej heller nånting för högersvin, moderat-
jävlar, mjökiga centerpartister eller sånt. Man kan
inte ha en kult och lära ut det, man kan inte
grunda nån långdragen religionsgrej och ha speciellt
töntiga kläder och mummla ramsor. Om jag skulle
vara så sjukt jävla dum i huvet att jag
försöka lära nån det, så skulle jag vänta tills jag
blev 60 år, eller nått sånt

_________________________________________________

och skulle jag vara så sjukt dum när jag är 53 år
att jag försöker, då ska fan förutsätta att det
tar 25 år att lära en elev det, och då får jag
ligga i så in i helvette.

Magi är inte bra att ha en till ett jävla skit,
så vitt jag vet. Det går inte att läsa tankar,
se genom folks kläder, eller styra väder och vind,
skydda eller anfalla. Varför skulle man hålla på med
det då? För det är inget man håller på med.

Alla folk är magiker. Ingen är nä  bättre eller sämre
än  nån annan, det finns inga bra magiker och
inga dåliga. Bra och dåligt är sån där Abrahamitisk
hjärntvättning. Jag är definitivt inte magiker.
Alla människor är magiker, eftersom människa är en
liten underkategori av "folk", som jag förklarade
tidigare.

Magin är bron mellan filosofin, mystiken och magin.
Det är märkligt hur magin kan vara en bro över sig
själv, men så är det i alla fal, vissa broar är bara
jävligt skum.

____________________________________________

Vet du hur det är att inte sova på en vecka?
Vet du hur det är att leva i en värld där kärleken
får finnas klockan 9 till 11 och samtidigt i
en värld där kärleken är gränslös?
Vet du hur det är att leva med tusen döda
röster som maler i evinerlighet?
Vet du hur det är att hela tiden behöva, behöva
ignorera och göra nånting helt annat?
Vet du hur man ställer ut konst för folk som knappt syns?
Magin är i folket, bakom folket, under folket, på
sidan om folket, mellan folket, genom folket ja överallt.
Men det finns inte mycket magi eller lite magi,
det är konstant, permanent, sfäriskt.

Det hände flera saker idag, som jag kommer ta
upp igen och gå och klura på om 20 år. Dom
flesta dagar är bland annat på det viset, för mig.
Det var nån amerikan eller flera jag brukar
snacka med som tyckte jag skulle spela in spoken word.
Lät lite kul då, nu är jag mer inne på att vara tyst, väldigt tyst.

Det hände flera saker idag som inte var riktigt
OK, inte logiska, rimmade illa med rim och reson,
och nu snackar vi endast vad människorna gjorde mot
varandra. En slags tydlig disharmoni, en
jävla kalabalik helt enkelt.

__________________________________________________

Övn 1 Magi utan att det märks
Vill man bli vis ska man lägga sig till
med helt nya sätt att betrakta tillvaron:
                                      1 grej/dag

  • Prova prata fortare
  • Prata långsamt
  • Andas mer från magen
  • Andas ut sakta, typ 3 sekunder per utandning.
  • Ge fan i att sova, men drick inte kagge eller så,
          asså fuska inte. Prova sitta utan stöd för ryggen.

  • Be more kind to someone then the situation would
          normally demand.

  • Use as few words as possible, but try to
          express the same meaning as you normally
          would.

  • If you have no evil at heart, try doing the
          first thing that pops into your mind, right as it
          happens.

  • If you get up early normally, get up late, and
         vice versa.

  • Skit in att fara till jobbet, du behövs inte ändå,
          en annan slav tar din plats i den blodiga grop
          som är din usla lott i det malande fuktiga
          låtsaspengaekonomin som i stort sett bygger på
         fluglort och militärvåld.

  • Glöm allting
  • Försök komma ihåg så många detaljer som
          möjligt vid ett tillfälle, men ljug inte. Skriv ner! Släng
         sedan listan.
       
_______________________________________________________

Övn 2 Vad fan håller du på med ?
Ställ nån slags jobbigt alarm så det ringer
vid exempelvis 26 minuter efter varje hel timme.
När larmet ringer, skriv ned i detalj vad du gör:
Var är du? Håller du nånting i händerna, i så fall
vad? Har du det trevligt? Är du törstig? Hade
det varit roligare att göra något annat, vad som
helst, vad i så fall? Vad har du för kläder och
varför? Vad tycker du är en övergripande, generell
karraktärisering av vad du gör såsom: Tränar judo,
cyklar till Leffe, bakar bröd, pratar mer nån, rullar
tummarna, klättrar i berg, kör bil osv...

Övning 3 Nu kastar vi farliga besvärjelser
Ja alltså, nu tar vi dom farliga besvärjelserna, och så
gör vi oss av med dom. Såhär gör man:
Var bland folk du känner, eller i alla fall bekanta.
När du tänkt göra nånting, oavsett vad, ge fan i det och
tänk såhär: Om jag inte var mig själv, (som du ändå inte är)
och jag såg ut som den människan jag samtalar med, har
samma ålder, kön, bakgrund och så vidare, skulle jag inte då
vilja trivas där jag var, vara frisk och ha det spännande?
   Ja, bra, agera så då mot alla. Det är total kärlek in
action.

En liten inflikning: Man ska inte hålla på med
övningar i magi så jätteofta, man måste ta pauser på
mellan fem minuter och femtio år.

_______________________________________________________

Ande
Människor förr i tiden såg harar som drog kärror, män som
spelade fiol i bäckar och demonhundar. Dom levde och dog med
sådana sanningar. Allting sitter ihop med allting, så det dom såg
sitter ihop med slevar, hus och tallar, alltså mer ordinära
ting. Men sagorna om troll, rå och tomtar var lika verkliga
som alla andra saker. Om man verkligen förstår att allting
sitter ihop, har kontakt med samma källa, så skingras
ALLA illusioner och lögner.

Någontings ande, eller något folks ande är summan av
dess mest basala och mest intressanta egenskaper. En av
de mest basala egenskaper hos folk, är livet. Det är
därför som vi säger: "Anden har lämnat hennes kropp" om
någon som dött. Det är därför som vi inte klarar oss
utan vår ande, i alla fall inte speciellt bra som levande.

Vi människor och även andra folk kan lära sig om någon
eller någots egenskaper, vi upplever något direkt,
får det berättat för oss eller läser om det.
Om man medvetet använder sig för lyfta in
någots ande i sin kropp, så kan man kalla det för
divinering, eller att divinera.

En viktig sak är dock att det inte finns något som
är skiljt från den ursprungskälla som är evig. Det gör att
man inte kan divinera en speciell ande, bortsett från
ursprungskällans ande, där alla egenskaper slumrar.
Detta innebär att det är omöjligt att divinera en
specifik död människa. Man kan divinera alla intressanta


___________________________________________________

egenskaper hos en död människa, men aldrig människan
själv, eftersom hennes kropp är död. Man kan således
aldrig heller divinera en levande människa helt och hållet,
själv, inte divinera människan själv.

Det finns gott om hjälpmedel vid divinering, dräkter,
föremål, berättelser, preparat, personer, eldar, skor, stenar,
bilder, symboler, halsband, ringar, byggnader, kåtor,
tält, platser ja allt möjligt helt enkelt. Divinering är en stor del
av mystik såväl som magi. Ibland kallas det något annat.
Alla kulturer divinerar på ett eller annat sätt. En
människa som tar på sig kostym och åker till jobbet är en
sorts divinering, ett barn som klär ut sig, en präst som
tar på sig ett kors, en nåid som trummar, allt detta
kan sägas vara en sorts divinering. Alla typer av
hjälpmedel kan kallas "material".

Divinering handlar om att påverka sig själv. När man
påverkar sig själv så påverkar man hur man uppfattar
sig själv. Divinering är en fruktansvärd och underbar
kraft. I fel händer kan det leda till psykos, självmord,
världskrig eller kanske värre. I rätt händer kan det leda
till evig kärlek, visdom, en bättre väg, harmoni, dold kunskap,
glömd kunskap, ny kunskap

No comments:

Post a Comment